Omologarea unui campervan în România este procesul legal prin care Registrul Auto Român (RAR) certifică faptul că o autoutilitară modificată îndeplinește toate condițiile tehnice pentru a fi clasificată ca „autovehicul special M1 pentru locuit”.
Transformarea unei dube într-o casă pe roți este un vis pentru mulți, dar pentru a circula legal pe drumurile publice, acest proces implică respectarea unei legislații specifice. Acest ghid detaliat explică tot ce trebuie să știi despre legislația pentru campervan în România, cu accent pe procesul de omologare individuală la Registrul Auto Român (RAR).
Omologarea unui campervan este procedura oficială prin care un vehicul, de obicei o autoutilitară (categoria N1), este modificat și recunoscut legal ca autorulotă, fiind reclasificat în Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) ca „autovehicul special M1 destinat pentru locuit”. Acest proces este esențial și obligatoriu, fiind gestionat exclusiv de Registrul Auto Român. Fără această omologare, vehiculul nu poate trece Inspecția Tehnică Periodică (ITP) și nu poate fi asigurat corespunzător, iar circulația cu el pe drumurile publice este ilegală.
Scopul principal al procesului de omologare campervan este de a garanta că modificările aduse structurii și dotărilor vehiculului respectă normele de siguranță rutieră și de construcție. Inginerii RAR verifică dacă toate elementele adăugate sunt fixate corespunzător, dacă distribuția greutății este corectă și dacă instalațiile (electrice, de gaz) nu prezintă un pericol. Obținerea acestei certificări confirmă că vehiculul este sigur atât pentru pasageri, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.
Pentru ca un vehicul convertit să primească aprobarea RAR, acesta trebuie să îndeplinească o serie de cerințe tehnice stricte. Aceste reguli pentru campervan în România asigură un standard minim de funcționalitate și siguranță, definind clar ce anume transformă o dubă într-o autorulotă. Echipamentele trebuie să fie fixate permanent de caroseria vehiculului și să formeze un spațiu de locuit coerent. Elementele demontabile sau portabile nu sunt acceptate în cadrul inspecției.
Conform normativelor în vigoare, un campervan trebuie să fie dotat cu următoarele elemente pentru a fi eligibil pentru omologare:
Pe lângă aceste dotări de bază, inspectorii RAR acordă o atenție deosebită sistemului de ventilație (aerisiri permanente), siguranței instalației de gaz (dacă există) și corectitudinii montajului instalației electrice (atât pe 12V, cât și pe 230V). De asemenea, se verifică distribuția maselor și dacă masa maximă autorizată a vehiculului nu a fost depășită după conversie.
Pregătirea dosarului cu documente este un pas crucial pentru a eficientiza procesul la ghișeul RAR. Asigură-te că ai toate actele necesare, în original, pentru a evita întârzieri sau reprogramări. Birocrația poate părea descurajantă, dar o bună organizare te va ajuta să treci cu bine peste această etapă. Lista de documente este standard pentru omologarea individuală a unui vehicul cu modificări constructive.
Dosarul pe care trebuie să îl prezinți la reprezentanța RAR trebuie să conțină:
Obținerea unei autorizații pentru campervan implică un proces structurat, care începe cu finalizarea conversiei și se încheie cu actualizarea documentelor vehiculului. Urmând acești pași în ordine, te asiguri că nu omiți nicio etapă importantă și că interacțiunea cu autoritățile decurge fără probleme. Fiecare pas este obligatoriu pentru a finaliza cu succes omologarea.
Procesul poate fi împărțit în următoarele etape clare:
Un aspect important în planificarea conversiei îl reprezintă bugetul alocat pentru partea legală. Costurile pentru omologarea unui campervan la RAR nu sunt fixe, dar pot fi estimate. Tariful principal este cel perceput de Registrul Auto Român pentru serviciul de omologare individuală. Pe lângă acesta, pot apărea costuri suplimentare, cum ar fi cel pentru cântărirea oficială a vehiculului, dacă este necesar.
Tariful pentru o omologare individuală la RAR variază, dar, orientativ, se situează în jurul sumei de 1.500 - 2.000 de lei. Este recomandat să verifici tarifele oficiale pe site-ul RAR înainte de programare. În ceea ce privește durata, inspecția propriu-zisă la RAR durează câteva ore. Întregul proces, incluzând timpul de așteptare pentru programare și preschimbarea ulterioară a talonului la DRPCIV, poate dura de la câteva săptămâni la peste o lună, în funcție de cât de aglomerată este reprezentanța locală.
Da, procesul de omologare individuală este destinat exact acestui scop. Atâta timp cât conversia respectă toate cerințele tehnice impuse de RAR și ai toate documentele necesare, poți obține omologarea fără a apela la o firmă specializată.
Circulația cu un vehicul ale cărui caracteristici tehnice nu corespund cu cele din acte este ilegală. Riscurile includ amenzi, reținerea certificatului de înmatriculare și a plăcuțelor, precum și imposibilitatea de a efectua ITP-ul. În caz de accident, asigurătorul poate refuza plata despăgubirilor.
Dacă instalezi un sistem de gaz, acesta trebuie să respecte normele de siguranță. RAR va verifica etanșeitatea, modul de fixare a buteliei și existența unui compartiment ventilat corespunzător pentru aceasta. Utilizarea componentelor certificate este esențială.
Nu. Una dintre cerințele de bază este ca zona de gătit să fie fixată permanent de structura vehiculului. Un aragaz portabil, de camping, nu este considerat o dotare permanentă și nu va fi acceptat pentru omologare.
După omologare ca autovehicul special M1, Inspecția Tehnică Periodică (ITP) se efectuează anual, la fel ca în cazul autoturismelor mai vechi de 12 ani. Acest lucru asigură o verificare constantă a stării tehnice a vehiculului.
Sfantu Gheorghe, Covasna, ROMANIA Tel.0732.108.388 contact@vanco,ro